De tweede dag - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Deanne - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Deanne - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Blijf op de hoogte en volg Deanne

25 April 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen! Ray maakte me rond 10 uur wakker, tijd voor ontbijt want het buffet zou tot half 11 open zijn. We zitten momenteel in een redelijk luxe hotel. Als ontbijt hadden ze van alles; rijst met vlees, gefrituurde hapjes, gekookte eieren, pannenkoeken, diy noedelsoep, allerlei soorten cornflakes en ook doodgewoon brood. We hebben heerlijk gegeten, eigenlijk van alles wat.

Bij de receptie informatie gevraagd hoe we het beste naar Batu Caves konden komen. Makkelijkste was een taxi, wel wat duurder dan het OV, maar ook een stuk sneller. Op straat wen mannetje aangesproken en die wilde ons wel 'op de meter' brengen. Meeste taxichauffeurs willen ondanks de meters toch nog prijsafspraken maken, dit pakt eigenlijk bijna nooit voordelig uit. Het was een ritje van 20 minuten en voor we het wisten zagen we het grote standbeeld al staan. Batu Cave is vrij toegankelijk, echter mogen vrouwen geen korte broeken dragen omdat er ook een tempel aanwezig is. Er stonden vrouwtjes die voor een prikkie een sarong verhuurden. Ik heb een eigen sarong meegenomen, echter niet in m'n daypack gestopt vandaag. Ging er niet vanuit dat dit voor de normale grot toegang ook al nodig was. We hebben er dus maar weer 80 cent tegenaan gegooid voor een tijdelijk roze doek, waarna de tocht omhoog kon gaan beginnen. Om boven te komen dien je een heeeeleboel traptreden op te lopen. Op de trappen zitten kleine aapjes. Ze zien er schattig uit maar zijn niet echt aaibaar. We hebben regelmatig gezien dat mensen er bang voor zijn en ze wegjagen met stokken. Ook kauwen de beestjes regelmatig op plastic tasjes en gooien ze met lege waterflesjes. De grot zelf is groot en bijzonder hoog. Helaas hebben ze er echt een toeristische attractie van gemaakt; overal hekken, vervuiling, marktkraampjes met souvenirs en schreeuwerige led-verlichting.
Helaas begon het ook vandaag 's middags weer te regenen. We hebben geschuild bij een marktkraampje en allerlei zoete koekjes/cakejes/snoepjes gekocht en gegeten. Toen het droog was zijn we gaan praten met een paar taxichauffeurs voor een schappelijke prijs. Vanaf hier weigerden ze op de meter te rijden. Voor 35rm waren we hier gekomen dus voor maximaal dezelfde prijs wilden we terug. De 3e chauffeur kregen we zover, we liepen weg omdat hij niet lager dan 40 wilde gaan... Maar hij riep ons terug! Whooohoeee afdingen is leuk (ook al is het maar voor 1,25 in euro's :p)

We zijn naar de central market gegaan, goed te vergelijken met de beverwijkse zwarte markt. Veel overprijsde namaak prullaria en opdringerige verkopers. Enige wat we hier gedaan hebben is de fish-spa! Voor een paar euro knabbelen die vissen een kwartier lang aan je voeten. Kriebelt erg in het begin, maar na een paar minuten went het.

Ergens tussendoor heeft Ray zich ook nog laten scheren, bijgevoegd een foto! We zijn vroeg gaan slapen deze avond, de volgende morgen zou om 6 uur de taxi klaarstaan om ons naar het vliegveld te brengen.

• 25 April 2015 - 22:02

Andrea:

Oh dat afdingen, dat zou echt helemaal niks voor ons zijn!! :)